Nieuwe partner Media NatuurPark werkt aan ecologisch beheerplan voor biodivers bedrijventerrein
Op het Media Park in Hilversum komen je favoriete Nederlandse tv- en radioprogramma’s tot leven. Maar wist je dat dit park ook hand in hand gaat met natuur? In het Media NatuurPark vind je een biodivers en typisch Goois landschap.
Wat doet Stichting Media Natuurpark
Stichting Media NatuurPark beheert het park, en werkt er aan behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Hoe pakken ze dat aan? En wat dragen ze bij aan de bij? Oprichter van de Stichting, Ben Bus, vertelt hierover meer.
Partner Nationale Bijenstrategie
Bus zet zich al jaren actief in voor de bij en voor meer biodiversiteit op het Media Park. Deze zomer werd de stichting ook partner van de Nationale Bijenstrategie (NBS). We spraken Ben toen al over zijn initiatief voor onze nieuwsbrief.
Ook stond Ben samen met onze andere nieuwste partners op het podium tijdens ons event 5 jaar NBS. Daar vertelde hij enthousiast over het mooie initiatief in het Hilversumse Media Park.
Enthousiasme voor biodivers bedrijventerrein
Bedrijven en biodiversiteit, hoe gaat dat samen? Daarvoor gaan we even terug in de tijd. Imker Ben Bus zocht enkele jaren geleden een unieke plek voor zijn bijen. Zo kwam in 2014 de bijenstand ‘De Media Bij’ in het park. Sindsdien zet Bus zich samen met anderen actief in voor herstel en het vergroten van de biodiversiteit op dit bijzondere bedrijventerrein. Ook de hoveniers die voor de bedrijven op het mediapark werken, doen hieraan mee.
Bus: ‘Via de wethouder voor het groen in Hilversum legden we al snel contact met de Natuur & Milieu Federatie provincie Noord-Holland. Zij benoemden Media NatuurPark tot Greenspot, het ‘groen kapitaal’ van Noord-Holland.’
Ook de Nederlandse Bijenhoudersvereniging en Deltaplan Biodiversiteitsherstel reageerden lovend. In 2022 ontving Media NatuurPark een bijdrage uit het ‘Samen voor Biodiversiteit’ Innovatiefonds. Eerder won Bus met zijn idee ook al een bijdrage uit het Stadsfonds Hilversum. Bus: ‘Door deze financiële bijdragen konden we al veel doen met het groen dat er al is.’
Ecologisch GroenPlan
Een van de voorwaarden voor de financiële ondersteuning van het Stadsfonds Hilversum was dat er een ecologisch groenplan zou komen. Én dat de eigenaren op het Media Park financieel zouden bijdragen. Zo kwam het ‘Ecologisch GroenPlan Media Park’ tot stand, een goed doordacht en ecologisch beheerplan. Het belangrijkste doel is een ecologisch groenbeheer dat de biodiversiteit op het park bevordert en behoudt.
Eigenaren en stakeholders enthousiast over Groenplan
Er is ambitie nodig om de biodiversiteit van een groot bedrijventerrein duurzaam te willen verbeteren. Er zijn meerdere grondeigenaren, veel bedrijfsgebouwen en veel stakeholders.
Het nieuwe beheerplan geeft handvatten voor het groenontwerp en -beheer bij nieuw vastgoed op het terrein.
Bus: ‘Alle 10 eigenaren op het Media Park zijn enthousiast over het Ecologisch Groenplan en dragen financieel bij.’
Daarnaast sloten ook de Vogel Werkgroep Gooi en Omstreken en Stichting Omgevingseducatie zich graag aan bij de plannen. Bus: ‘Hierdoor zijn er met groot succes nestkasten geplaatst voor vogels. En kwamen er ook vleermuizenkasten en bijenhotels!’
Leren over ecologisch beheer
Een duurzame verbetering met zoveel eigenaren en stakeholders is een uitdaging. Hoe gaat Stichting Media NatuurPark om met mogelijk veranderende ideeën van deze bedrijven en organisaties over het ecologisch beheer? Bus geeft aan regelmatig contact te houden met de belangrijkste eigenaren op het Media Park. Ze maken bijvoorbeeld afspraken met de hoveniers over het ecologisch beheer.
Ben Bus: ‘Het valt op dat deze hoveniers graag willen leren over ecologisch beheer. Bij de één gaat dit sneller dan bij de ander. Maar met geduld halen we langzamerhand ons doel.’
Meer dan bijen houden
De aanpak van dit groene bedrijventerrein slaat ook aan bij anderen. Zo noemt het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland de tips en aandachtspunten van Media NatuurPark in de brochure 'Immaterieel erfgoed' (pdf, 4,08 MB).
Ook het ontstaan van het park speelt een rol. Landschapsarchitect Jan Boon ontwierp het park met verschillende Gooise landschapstypen al in de jaren ‘70. De stichting wil dit gevarieerde landschap restaureren en onderhouden. Bus geeft hier een voorbeeld van:
‘In de afgelopen jaren legden we een extra bloemenweide aan. En er kwam inheemse beplanting langs het Jan Boon natuurpad.’ Goed voor de biodiversiteit én goed voor bestuivers!
Bed & Breakfast voor bijen
Hoe houdt Stichting Media NatuurPark rekening met (wilde) bijen? En hoe is dit meegenomen in het ecologisch beheerplan? Bus: ‘We planten verwilderingsbollen die al vroeg in het seizoen nectar bieden aan bestuivers die uit hun winterslaap ontwaken. Daarnaast zijn er inheemse zadenmengsels ingestrooid. Daarbij houden we rekening met de variatie op het terrein en kiezen we voor meerdere mengsels’.
Het gaat om:
- bosrandmengsel
- margrietenmengsel
- zandblauwtjes mengsel en
- een moerasmengsel
Het natuurpark biedt nog veel meer voor insecten, vertelt Bus.
‘We treffen allerlei maatregelen. Dode en gesnoeide takken verzamelen we in takkenrillen. Stammen van dode bomen zagen we in stukken en stapelen we op. Want: dood hout leeft en biedt nestelruimte aan diverse wilde bijen en zweefvliegen.
Verder wil Media NatuurPark op verschillende plekken weer een bosrand terugbrengen, in de overgang van open ruimte naar bos. Ook is bekend dat als je rietkragen niet meer jaarlijks maait, bestuivers en vogels zich daar kunnen nestelen.
Bomen voor de wilde bij
De grauwe, bittere en geoorde wilg, de zwarte els en de zachte berk. Dit zijn boomsoorten die goed zijn voor de wilde bij. De stichting plantte deze bomen op de eilandjes in de centraal gelegen blusvijver. Zo wordt het park nóg meer een bed & breakfast voor bestuivers!
Rondje Mediapark en Expeditiekaart
De stichting ontwikkelt inmiddels ook natuuractiviteiten. Zo maakten ze samen met de Hogeschool van Amsterdam de digitale wandelroute rondjemediapark.nl. Ook zet ze zich in voor natuureducatie van kinderen. Bus: ‘Dat doen we bijvoorbeeld door rondleidingen te geven aan middelbare schoolklassen. En we hebben nu een Expeditiekaart voor het natuurpark, voor basisschoolkinderen van groep 6, 7 en 8. Deze ontwikkelden we samen met Communicatiebureau Podium.'
Uitnodiging aan alle NBS partners
Media NatuurPark wil graag een brede groep mensen laten kennismaken met natuur. En hen enthousiast maken voor natuur en biodiversiteit. Samen met de Nationale Bijenstrategie willen ze een breder publiek bereiken en de ideeën nog meer naar voren brengen.
Bus heet alle partners van de Nationale Bijenstrategie dan ook van harte welkom op het Media NatuurPark: ‘We hebben een toegankelijk en aantrekkelijk Media NatuurPark gemaakt. De wandelpaden zijn opgeknapt. Het Jan Boon Wandelpad is hiervoor geopend, onze biodiversiteitsroute. En we kunnen met een presentatie uitgebreid ingaan op ons werk.’